• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68701
+
-

میزبانی«سروناز» از 2 مجموعه چاپ دیجیتال

دو مجموعه چاپ دیجیتال دربردارنده بهترین آثار «صادق تبریزی» و «گیزلا وارگا سینایی» با امضای اصلی هنرمند در گالری سروناز برای نخستین بار در شیراز برپا شده است.

 به گزارش ایرنا، «صادق تبریزی» از هنرمندان پیشگام و موثر در جنبش سقاخانه بود. او که در ۷۹سالگی در سال ۱۳۹۶ از دنیا رفت، در آغاز علاوه بر نقاشی ایرانی، در زمینه سفال و سرامیک فعالیت می‌کرد و بسیاری از خط‌‌نگاره‌هایش را نخستین بار روی قطعات سرامیک در کارگاه سرامیک‌سازی اداره هنرهای زیبا اجرا کرد.  این هنرمند در ادامه، تجربیات متفاوتی با تکنیک کولاژ و با استفاده از انواع قطعات تزئینی و ترکیب آنها با نقوش ایرانی، فیگورهای مینیاتوری و رنگ‌های زنده داشت.

 این هنرمند با اغراق در ابعاد آدم‌ها و جانوران، برخلاف مینیاتورهای ظریف نسخه‌های مصور کهن، به روایتی تازه از همنشینی خط و رنگ در گستره بوم و نوآوری در نقاشی رسید و همین امر او را از خیل نقاشان مینیاتوریست سنت‌گرای همعصرش جدا کرد.  «گیزلا وارگا سینایی» نیز نقاش ۷۵ساله لهستانی است که همسر کارگردان سینما «خسرو سینایی» است. او فرهنگ و هنر ایرانی را دست‌مایه‌ای برای بیان دنیای ذهنی و تصویری خویش قرار داده است. 

اسطوره محور اصلی نقاشی‌های گیزلا سینایی است، اما اساطیر فرهنگ کهن ایرانی در آثار او رنگی شاعرانه به خود می‌گیرند و در فضایی برآمده از تجربه‌های زیسته هنرمند بازآفرینی می‌شوند. مجموعه‌ای که از این نقاش در نگارخانه سروناز به‌نمایش درآمده است «با خیام» نام دارد که هر یک از آنها از یک رباعی از خیام الهام گرفته شده است. 

مدیر گالری سروناز در حاشیه این نمایشگاه گفت: این دو مجموعه شامل تعدادی از بهترین آثار هنرمندان یادشده است که توسط «مازیار مصور رحمانی» چاپ شده است و برای اولین بار در شیراز رونمایی می‌شود. 

«هستی خالدی» با بیان این‌که آثار این نمایشگاه اصلا دیده نشده یا کمتر دیده شده است افزود: مجموعه آثار مستقیماً با انتخاب هنرمند صورت گرفته است. 

او همچنین درباره اهمیت آثار این نمایشگاه گفت: آثار هنرمندی همچون استاد تبریزی دیگر در دسترس نیست و این نمایشگاه اتفاق بسیار خوبی در مقوله چاپ آثار باارزش به شمار می‌رود. خالدی بیان کرد: مصور رحمانی چاپ دیجیتال روی کاغذ دست‌ساز را برای ارائه این آثار برگزیده است که با امضای اصل هنرمند ارائه می‌شود. این نمایشگاه از ۴ مرداد ماه آغاز شده است و تا ۱۰ مرداد به مدت یک هفته در گالری سروناز شیراز ادامه دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید